Gunung Kerunai dan Kenderong Grik di Kejauhan sane nun

Credit pada Jalil Hamid aka AJ 


Gunung Kenderong Dan Gunung Kerunai merupakan gunung yang tidak terletak atas mana2 banjaran. Ia Berdiri gah di kawasan Grik dan boleh di lihat jelas dari pekan Grik jika cuaca cerah dan tidak berkabus. Gunung Kenderong berketinggian 1223M a.s.l dan Gunung Kerunai berketinggian 1000M a.s.l

15hb Jun 2013

Pendakian Gunung Kerunai melalui Kampung Kerunai dan bermula dari Kampung Tanjung Kekabu. Melalui kebun penduduk kampung dan Trek mula mencanak dengan kecerunan 50-60 darjah. Permukaan Trek berpasir dan berbatu menambahkan lagi cabaran sepanjang pendakian. Cuaca Redup memberi kelebihan kepada para pendaki, tetapi bahang matahari tetap di rasai. Beberapa puncak tipu terpaksa dilalui dengan pokok2 yang jarang dan tidak begitu tinggi. Sepanjang perjalanan boleh menikmati pemandangan yang cantik dan juga Gunung Kenderong yang berada bersebelahan. Perjalanan ke puncak mengambil masa 2-3 Jam. Puncak tiada batu penanda aras atau pun beirut, tetapi agak luas dipenuhi lumut kering dan pokok2 bonsai. Dari Puncak boleh kelihatan jelas Gunung Kenderong. Tiada punca air yang boleh di ambil, maka para peserta perlu pikul air dari starting point.(Sila bawa air yang banyak, anda perlukan…:) ) 

P/S: ada juga orang kampung yang memberitahu Gunung Kerunai boleh didaki dari Kampung Pahat, dan mengambil masa lebih kurang sejam perjalanan ke puncak tetapi perlu mendaki trek yang mencanak dengan kecerunan 70-80 darjah.

Perjalanan kami tidak berakhir di sini. Kami berehat sebentar di pekan Grik, sebelum memulakan perjalanan ke Kampung Pahat pada petangnya. Pacuan 4 roda digunakan untuk menghantar para peserta ke starting point Gunung Kenderong. Perlu trekking selama sejam lebih untuk sampai ke LWP Gunung Kenderong. Kami Bermalam di sini.




16hb Jun 2013

Selepas seharian berpenat di Gunung Kerunai, pihak penganjur mencadangkan untuk membuat pendakian 'daypack' juga ke Gunung Kenderong. Pendakian ke Gunung Kenderong bermula pada jam 7.00am ~ Selepas pada mulanya trek asal tidak dijumpai akibat dari pokok tumbang dan pokok duri yang menutup laluan asal trek. Selepas di bersihkan, perjalanan diteruskan. Pendakian yang saya gelar tiada 'diskaun' dengan kecerunan 60-70 darjah. Tiada tempat yang betul2 sesuai untuk 'take 5'. Trek berbatu dan berpasir menyukarkan pendakian. Tetapi bersyukur kerana hari sebelumnya hujan turun dan membasahi tanah2 sepanjang trek. Jadi pasir dan batu mampat di dalam tanah, mengurangkan risiko 'batu terbang'. Cuaca pagi agak redup membantu pendakian agar lebih lancar.

Puncak Solar adalah puncak yang mana para peserta dapat merehatkan badan sebelum meneruskan perjalanan ke puncak Gunung Kenderong. Ia mengambil masa lebih kurang 1-2 jam perjalanan. Perlu melalui trek bertali dengan trek yang tegak dan berpaut pada batu, akar dan tali yang disediakan. Perlu lebih berhati-hati di sini kerana gaung berada di kiri dan kanan. Berehat di Puncak solar melepaskan lelah. Sambil boleh menikati pemandangan sekeliling, pemandangan Puncak Gunung Kenderong, dan juga laluan ke Puncak Gunung Kerunai. Kemudian meneruskan perjalanan ke puncak Gunung Kenderong. Trek masih mencanak dan perlu melalui cerun bertali. Perjalanan dari Puncak Solar ke puncak mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan. Perjalanan keseluruhan mengambil masa 3-4 jam untuk sampai ke puncak Gunung Kenderong. Terdapat beirut usang di atas puncak, dengan puncak yang luas untuk bermalam. 




Perjalanan turun perlu lebih berhati2 kerana trek yang curam dan batuan yang longgar sebab bila2 masa boleh merasai 'batu terbang'. Kami turun ke LWP dan berkemas pulang.

Tahniah semua peserta, Guide: abg ayien dan yo dan jugak AJK bertugas… Semoga berjumpa lagi!

0 comments:

Post a Comment