Mendaki Gunung Twin Peak, Pine Tree dan Semangkuk di Frazer Hill

Selepas 5 bulan lebih tak trekking, baru hari ni dapat keluar peluh. Jumaat malam sampai ke Masjid Fraser Hill, plan nak naik terus Pine Tree pagi tu. Trip yang dirancang agak terlalu singkat cuma 1-2 minggu untuk mengumpul peserta. Asal nya 4 orang sampai jadi 18 orang. Perjalanan singgah di R&R Rawang lalu pekan Kuala Kubu dan sampai di masjid, jumpa geng Sham Castello.

Esok nya pagi sabtu kami parking berhampiran pintu masuk dan bersiap untuk trekking. Awal perjalanan ada tangga menurun selepas 15 minit kemudian rata turun dan naik sikit. 3 jam sampai ke Pine Tree Hill. Hujan agak lebat. Lepas bergambar kami naik ke Twin Peak. Kami tiba di puncak dalam 45 minit dalam keadaan hujan rintik. Makan tenghari sampai diselimuti fly dalam suasana yang sejuk memang mencabar. Sempat tidur dalam 20 minit. Geng Sham Castello bermalam di sini.

Bersama dengan Loe Far Cruel yang akan ke Greenland nanti
Puncak Pine Tree Hill

Kami meneruskan perjalanan ke Kem Sungai Merah. Perjalanan menurun selama 25 minit kemudian membelok ke kanan dan kiri bermain dengan lereng. Dalam pukul 6.30 petang, kami tiba di Kem Sungai Merah. Persiapan makan tengahari dimulakan. Kami makan malam dan tidur.

Ahad pagi kami bersiap selepas subuh. Laluan trek agak sempit dan banyak puncak tipu. Apabila sudah sampai puncak kena turun semula. Akhirnya kami tiba di puncak Gunung Semangkuk dengan selamat. Sejuk dan hujan tengahari bagai memberi petanda kena turun awal. Dengan puncak yang sempit, kami sempat masak meggi.

Puncak Twin Peak

Sejam di puncak dan bergambar, kami turun. Saya hampir terbabas ke trek. Di satu simpang ada trek di kiri dan kanan. Saya memandang ke kiri dahulu dan terus jalan. Nasib cuma 3 minit berjaya sudah dapat mengagak salah trek. Saya patah balik dan nasib peserta dibelakang ada mendengar laungan saya. Alhamdullillah kembali ke trek asal.

Puncak Gunung Semangkuk

Kami tiba di Kem Sungai Merah pukul 6 petang. Selepas masak nasi serta beberapa lauk, kami mula turun turun pukul 9 malam.

Agak sunyi di malam hari. Kadang-kadang rakan-rakan kami ada yang laju dan ke depan sehingga berpecah-pecah. Saya yang di belakang tiba di kawasan bertangga pukul 6 pagi dalam kepenatan.

Pukul 7.15 pagi kami tiba di tempat letak kereta. Oleh kerana ramai yang kerja hari isnin, maka ada yang balik dahulu.

Saya menaiki kereta Cikgu Jamal. Kami sarapan di Kuala Kubu. Saya tiba di rumah pukul 1 tengahari. Sekian.

Maaf. Cerita sudah agak basi. Ambik mana yang ingat je.