Gunung Penelope, Cecil dan Sweetenham di Kg Raja, Cameron Highland

2 kali OGKL melakukan aktiviti mendaki Gunung Sweetenham iaitu pada tahun 2008 dan april 2013 namun saya gagal untuk mengikuti trip tersebut.

Namun kata Ferhad yang menjadi pembantu KP dan antara beberapa pendaki yang mendaki laluan PCS ini selepas SAR di Bukit Broga, sudah mencuba beberapa route namun ini yang terbaik. Jadi melalui Kg Raja, kami singgah sebentar di SMK Kg Raja untuk berehat.

Lepas sarapan kami bergerak ke kebun sekitar 9 pagi.

penat layan 4wd
Jalan menuju ke starting point

view point

jalan jalan berenti
2 jam dah sampai penelope
fiza dan feera

mane datang tali air ni
sejam je dah sampai pulak Cecil

Lepas bergambar di Cecil, kami meneruskan perjalanan ke kemsite. Hujan turun pukul 5 selepas tiba di puncak view. Selepas melalui siri2 menaik yang tidak tinggi, kami turun ke water point. Kami dikehendaki mengambil 2 botol 1.5 liter untuk kegunaan dapur dan sendiri. Tapi saya mengambil 4 botol sekaligus tapi tidak memerlukan sangat malam ni.

Kami tiba di kawasan kemsite selepas 200 meter berjalan menaik. Kemsite tidak dapat dikenal pasti kerana kawasan tidak rata. Setelah mencari disekitar, Shafik selalu KP memutuskan untuk bermalam di 2 kawasan. Satu di bawah dan satu di atas tempat memasak. Kami pendaki veteran memasang hamok di laluan kerana tidak akan melalui lagi jalan tersebut,

Esok nya kami bersiap pukul 8.30 pagi. Ferhad mengarahkan sebotol air perlu dibawah untuk diisi tapi saya sudah menggunakan sebotol yang diambil semalam.

batu sempadan Kelantan
Esok nya sampai pulak ke Sweetenham

lu gua bro nya geng

geng seluar tinggi

Aksi menurun dari sudut sukar
jalan-jalan lalu kebun
sampai di tepi jalan di Lojing

Selepas semua selesai turun, kami jalan ke Lojing di tepi jalan sehingga di ambil semula oleh 2 4wd dan dihantar ke SMK Bukit Raja. mana yang siap awal terus balik atau singgah makan di Simpang Pulai.