Gunung Lesong di Felda Selendang Rompin - panas

Salam ,

Cuaca panas di mana-mana di Malaysia tidak menghalang akitivit mendaki kami. Selepas jumaat saya bergerak ke Rompin bersama 3 rakan tapi transit di Semenyih. Dari Semenyih kami lalu jalan lama menuju ke Kuala Pilah, Jempol, Bandar Muadzam sebelum tiba di Rompin pukul 8.30 malam, Satu lagi van serta 2 kereta bergerak lewat malam.

Oleh kerana terdapat sedikit kekeliruan pada google map yang mana kami menuju ke klinik kesihatan, kami membatalkan chalet yang terletak lagi 20 minit perjalanan. Malam nya kami tidur di wakaf Masjid Tengku Mahkota. Walaupun kipas kuat tapi nyamuk lagi kuat menggigit.

Jam 4 pagi van dan 2 kenderaan tiba, Sekitar 7.30 pagi, kami bergerak ke Felda Selendang dan sarapan di sana. Selepas sarapan kami menuju ke dalam dan meletakkan kenderaan di dalam masjid lalu menyusun beg menaiki lori panjang.

Lori bergerak dalam 45 minit menuju ke permulaan trek. Perjalanan bermula pukul 10 pagi. Kurang 50 minit kami bertemu 2 kolam biru beserta air terjun. Kami tidak mandi lalu meneruskan perjalanan,

Awalnya trek balak dan menaik biasa sebelum menaik seditkit. Selepas makan tengahari di laluan yag rata, kami turun selama 25 minit menuju ke kemsite yang bagai ditinggalkan oleh sekumpulan orang.

Seletah fly dan ground dipasang, jam 5 petang kami menuju ke puncak. Perjalanan terus menaik selama 30 minit lalu rata dan dalam 10 minit baru tiba dipuncak nya yang sedikit luas.

Sebelum 6,30 petang kami sudah tiba di kemsite untuk bersiap dan makan malam.

Keesokannya kami bangun awal menuju ke tempat air terjun. Jam 12 kami sudah sampai lalu makan tengahari dan mandi. Jam 2 kami sudah keluar dan lori bertutup tiba untuk mengambil kami keluar ke masjid.

Di masjid saya siap awal dan menunggu yang lain. Setelah semua sampai, kami menuju semula ke Masjid Tengku Mahkota untuk bersiap dan solat asar.

Selepas makan masing-masing pun bergerak ke haluan masing-masing. Sekian.